Vuosien aikana asiakkaiden luona vieraillessani IT-aiheisiin asioihin liittyen, minulle on myös esitelty asiakkaiden “konesaleja”. Olen nähnyt kaikenlaista saunoista ja keittiöistä lähtien käytettävän palvelinhuoneena (kyllä, Suomesta löytyy toimistoja joissa on sauna). Kaikki näkemäni on johtanut siihen, että olen täysin varma konesalien (datacenter) todellisesta ja konkreettisesta tarpeesta. Ei ainoastaan isoille ja kansainvälisille sisällöntuottajille vaan myös pienille ja keskisuurille yrityksille.

Monissa tapauksissa palvelimien hankkiminen johonkin tiettyyn tarpeeseen on ratkaistu olemalla yhteydessä ”IT-yhtiöön”, joka on tietysti myynyt yritykselle tarvittavat laitteet ja palvelimet.

Palvelinympäristö rakennetaan asiakkaan palvelinhuoneeseen tekemään sitä, minkä vuoksi se hankittiin, miettimättä sen enempää kuinka sen voisi yhtenäistää yrityksen muiden IT-ratkaisujen kanssa. Muutaman vuoden päästä kun jokin lakkaa toimimasta tai hidastuu, otetaan yhteyttä “IT-yhtiöön”, joka tulee selvittämään ongelmaa. Selvittely vie aikaa (olikohan kaikki dokumentoitu?) ja mahdollisesti “IT-yhtiön” mielestä paras ratkaisu on hankkia uudet palvelinlaitteet, koska vanhassa ei ole enää tarpeeksi tehoa tai se on ehkä hajonnut ylikuumenemisen seurauksena viime viikolla, kun oli liian kuuma ja palvelinhuoneen jäähdytin ei ollutkaan riittävän tehokas.

Pilvipalveluiden hypetys saattaa olla jo vähän kulunutta, mutta perusidea pätee vielä liittyen palvelimien sijoittamisesta pilveen – sinun ei tarvitse miettiä käytännön asioita koskien paikallisten palvelimien ympäristöä ja olosuhteita.

Muutama asia mietittäväksi silloin kun yrityksen omat palvelimet sisältävät kriittistä tietoa:

Turvallisuus. Tiedätkö kenellä oikeasti on pääsy toimistolla sijaitsevaan palvelinhuoneeseen?  Pidetäänkö sitä edes lukittuna, vai voidaanko myös palvelimet varastaa mahdollisen murron yhteydessä? Ehkä varkaat ovat varastamassa ainoastaan kannettavat tietokoneet?  Palvelinlaitteet näyttävät kalliilta ja vaikka yksittäisen palvelimen hinta ei itsessään ole korkea, täytyy miettiä mitkä kustannukset syntyvät sen seurauksena että palvelimen mukana yritys saattaa hävittää kaikki sinne tallennetut tiedot. Palvelin voi pitää sisällään yrityksen koko asiakastietokannan, kaiken tuotantoon liittyvän datan ja dokumentit, piirustukset ja mahdollisesti koko kirjanpidon ja palkanlaskennan. Vaikka kaikki tieto varmasti löytyykin varmuuskopioituina – niin kauanko kestää palauttaa kaikki ja saada jälleen toimimaan? Olettaen, että osa-aikainen IT-tukihenkilö muistaa kuinka se  tehdään (ja että varmuuskopiointi oikeasti on toiminut).

Sähkö

Jos toimistolta menee tunniksi tai pariksi sähköt poikki, niin se ei ole sinänsä ongelma. Kukaan ei välttämättä saa mitään tehtyä ilman sähköä.  Mutta oletetaan että yrityksenne palvelimet siellä komerossa palvelevat myös ulkoisia asiakkaita – esim. verkkokauppa jonka ympärillä koko liiketoiminta pyörii. Vaikka palvelimet olisivat pari tuntia ilman sähköä, se ei välttämättä ole niin vakavaa – ne ainoastaan sammuvat kun UPS:n tehot loppuvat (milloin muuten tarkistitte UPS:n toimivuuden viimeksi?). Aina on kuitenkin olemassa riski kun palvelin sammuu yllättäen sähkökatkoksesta johtuen. Kovalevy tai muut komponentit voivat hajota, mistä seuraa ylimääräisiä kustannuksia ja vian löytäminen voi viedä aikaa. Palvelimen sammumisella tai hajoamisella on myös liiketoiminnallisia vaikutuksia. Sillä aikaa kun verkkokauppa on alhaalla ja vikaa korjataan, häviätte kauppoja ja sen seurauksena rahaa. Nämä riskit on mahdollista huomioida etukäteen. Yrityksen maine on myös pelissä silloin kun suosittu verkkokauppa on alhaalla, eikä sen arvoa oikein pysty laskemaan.

Jäähdytys

Monessa ”komerossa” jossa olen käynyt, on asennettu suhteellisen alkeellinen jäähdytin. Ja toki, se toimii. Oletko muistanut tilata huoltoa jäähdyttimelle jotta se pysyy  toiminnassa jatkossakin? Oletko miettinyt mitä tapahtuu jos se jostain syystä lakkaa jäähdyttämästä jonain perjantai-iltana muutaman vuoden käynnissä olon jälkeen? Pienessä huoneessa lämpötila nousee yllättävänkin nopeasti ilman jäähdytystä ja jo muutaman palvelimen tuottama lämpö voi olla tuhoisaa palvelinraudalle. Varsinkin kesällä jäähdytin on kovilla 24/7 eikä kuluttajamarkkinoille tarkoitettua jäähdytintä ole rakennettu kestämään jatkuvaa kuormitusta pidemmän päälle. Jos omistatte kaksi eri jäähdytintä, olette paremmin turvassa, koska teillähän on jäähdyttimet valvonnassa niin että saatte hälytyksen jos toinen niistä lakkaa toimimasta. Oletko huomannut että toinen on ollut rikki jo pari kuukautta?

Varmuuskopiointi (backup).

Vaikka oma konesalinne on parasta mitä koskaan on rakennettu, niin on ainoastaan tyhmää olla käyttämättä pilvi- tai hosting-palvelua, jonne sijoitetaan varmuuskopiot yrityksenne kriittisestä datasta. Kun pahin mahdollinen tapahtuu, voitte pyörittää nettisivuja tai verkkokauppaa suoraan pilvipalvelusta sillä aikaa kun rakennatte uudelleen palvelinympäristönne katastrofin jäljiltä. Tämä tottakai pätee myös toisinpäin. Muista aina pitää varmuuskopio palvelimesta jossain toisessa konesalissa tai yrityksen omissa tiloissa – teillä on varmasti jokin sopiva paikka jossa voit turvallisesti valvonnan alla pitää ei-kriittistä pientä laitteistoa varmuuskopiointia varten.

Koska nykypäivänä on saatavilla korkeakapasiteettisia kuituliittymiä vain murto-osan hinnalla siitä mitä ne kustansivat esim. 10v sitten – ei ole oikeastaan käytännössä merkitystä sijaitseeko yrityksen palvelinympäristö fyysisesti yrityksen omissa tiloissa vai niiden ulkopuolella. Tärkeämpää on, että palvelinympäristö on sijoitettu sellaiseen tilaan jossa olosuhteet ovat tarkoituksenmukaisia.

Eli, jos ette ole jo miettineet yrityksenne palvelimien sijoittamista turvalliseen ja asianmukaisesti rakennettuun konesaliin, niin ehkä nyt olisi korkea aika! On olemassa useita konesalipalvelujen tarjoajia, mutta mikään niistä ei ole kaikille täydellinen vaihtoehto.

Hinta on yksi asia. Joustavuus on toinen.

Voit joko siirtää nykyisen palvelinrautasi datacenteriin (”Colocation”) tai ehkä yrityksellesi on ajankohtaista muutenkin päivittää palvelinlaitteistoa. Siinä tapauksessa teidän oikeasti kannattaa harkita konesaliratkaisua virtuaalipalvelimilla (”VPS”), joka antaa teille mahdollisuuden aloittaa tarvittavalla kapasiteetilla ja kasvattaa sitä sen mukaan kun on tarvetta. Kun toimitte näin, teidän ei tarvitse miettiä uuteen palvelinlaitteistoon  liittyviä investointeja esim. joka kolmas vuosi, vaan se on jonkun muun ongelma. Te saatte juuri sen kapasiteetin minkä tarvitsette ja samalla voitte joustavasti yhdistää nykyisen palvelinratkaisun ja sen myötä saada aikaan hallitun siirtymän pidemmällä aikavälillä.

Konesalipalvelujen tarjoajan koko kannattaa ottaa huomioon – onko kyseessä startup-yhtiö, joka hakee pikavoittoa halvoilla VPS-palveluilla vai vakavasti otettava toimija, jolla on oikeasti kokemusta taustalla. Onko kyseessä jättimäinen toimija, jonka asiakkaana te pienempänä yrityksenä hukutte massaan vai pienempi toimija, jolle jokainen asiakas on tärkeä ja palvellaan sen mukaisesti.

Jos tarvitsette apua selvittämään mikä on yrityksellenne oikea tapa edetä –  North Shore DC voi auttaa. Tarjoamme teille mielellämme tarvitsemanne palvelut. Jos emme ole se oikea toimija teille, voimme silti auttaa teitä löytämään toiselta toimijalta teille parhaan ratkaisun – kuten sanoin, kukaan ei ole täydellinen kaikille.

Älä epäröi olla minuun yhteydessä – tulen mielelläni käymään yrityksessänne ja näkemään että juuri teidän palvelinhuoneenne on oppikirjan mukaisesti rakennettu 😉

 

William Lindén,
CTO & Director of Sales
North Shore Datacenter