Teknisiä ongelmia voi ilmaantua myös toimiston ulkopuolella. Ohjelmistojen tarjoajana DL Softwarelle on tärkeää toimia nopeasti ja joustavasti silloin kun ongelmia ilmenee. Luotettava toiminta on ehdottoman tärkeää esim. asiakkaan kassakoneen toiminnan kannalta. Kassakoneen toiminnan ongelmatilanteissa DL Softwaren palvelimen käytön on pystyttävä osoittamaan juurikin tätä kyseistä joustavuutta. North Shore DC:stä DL Software on löytänyt yhteistyökumppanin, jolla on samanlaiset arvot asiakaspalveluun liittyen.

DL Software Oy on erikoistunut toimialakohtaisiin yritysjärjestelmille suunnattuihin ohjelmistoratkaisuihin (ERP). Vaasalaisyrityksellä on pitkä kokemus IT-alalta. Se perustettiin vuonna 1982, jolloin levykeasemat vielä kuuluivat työpäiviin. Kasvu on ollut nopeaa ja jatkuu edelleen. Yhdessä tytäryhtiö Cash-in Oy:n kanssa yhtiö työllistää nykyään noin 120 henkilöä.

Tuotevalikoimaan kuuluvat tehokkaat ohjelmistoratkaisut palvelu-, tukku-, auto-, teollisuus- sekä vähittäismyynnin toimialoille. DL Softwaren myymä kattava yritysohjelmisto on nimeltään DL Prime. DL Prime tuoteperhe pitää sisällään yhteensä 80 moduulia.

– Kaikki alkaa yleensä siitä, kun asiakkaat ostavat moduulin kirjanpitojärjestelmään tai verkkokauppaan ja sen jälkeen yhdistävät sen useampiin moduuleihin tarpeiden mukaan. Henkilökunnallamme on mahdollisuus kirjautua asiakkaiden järjestelmiin ja toimia tarvittaessa ylimääräisenä henkilöstövoimana jos esimerkiksi asiakkaan omaa henkilökuntaa on sairaslomalla. Se on ollut todella arvostettu ja käytetty palvelu, sanoo Niclas Lundell, DL Softwaren hallituksen puheenjohtaja.

Verkkokauppa tai varastointijärjestelmä on luonnollisesti täysin riippuvainen ohjelmistoratkaisujen toiminnasta. Sama koskee myös esimerkiksi tehtaassa olevia pakkauslinjastoja sekä tavallista web-pohjaisten kassakoneiden avulla pyörivää liiketoimintaa. Kesän lämmössä itsestään sammuva palvelin saa aikaan pitkiä jonoja myymälässä, kun kassat eivät toimi. Palvelinten on toimittava virheettömästi.

DL Software ei ollut täysin tyytyväinen edelliseen palvelinten hallinnasta vastaavaan yhteistyökumppaniinsa. Kun yritys etsi uutta palveluntarjoajaa palvelinympäristölle, sattui sellainen löytymään hyvinkin läheltä.

– Useimmat toimijat olivat liian kulmikkaita meille. Olemme hyvin tarkkoja siitä, että olemme joustavia asiakkaillemme. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän on päästävä palvelimille nopeasti aina tarpeen vaatiessa. North Shore Data Center on yksi niistä harvoista toimijoista, jotka tarjoavat siihen mahdollisuuden. He ajattelevat asiakaspalvelusta samoin kuin me ja me arvostamme sitä, sanoo Niclas Lundell.

DL Software ostaa North Shore DC:ltä Colocation ja Remote Hands -palveluita. Colocation tarkoittaa sitä, että yhtiön palvelinympäristö sijaitsee North Shoren konesalissa Pietarsaaressa. Remote Hands on lisäpalvelu Colocation-asiakkaille, jolloin North Shore DC tai JNT voivat hoitaa käytännön töitä, kuten asennuksia, kytkentätöitä, huoltoja sekä korjauksia.

Palvelinten siirtämisen yhteydessä DL Software päätti investoida uusiin laitteistoihin. Toukokuussa 2018 osa palvelinhuoneista siirrettiin asteittain Pietarsaareen. North Shore DC yhdessä JNT:n asiantuntijoiden kanssa suunnitteli kuinka siirto suoritettaisiin ja miltä uusi palvelinympäristö tulisi näyttämään. Kun oli aika muuttaa, JNT järjesti nopean ja turvallisen yhteyden DL Softwaren vanhojen ja uusien järjestelmien välille.

– Mielestäni asiakkaamme eivät edes huomanneet siirtoa, siitä aiheutui niin lyhyt tauko. Useimmissa tapauksissa vastaava projekti edellyttäisi, että tiedottaisimme asiakkaitamme hyvissä ajoin ennen tulevia häiriöitä. Siirtyminen sujui uskomattoman sujuvasti ja kaikki on toiminut hyvin siitä lähtien, sanoo Kjell Ljungqvist, DL Softwaren teknologiajohtaja.

Konkreettinen hyöty, jota palvelinten siirrosta North Shore DC:lle on saatu, näkyy DL Softwaren asiakastuessa. Se on nimittäin vähentänyt merkittävästi asiakkaiden kysymyksiä palveluidemme käyttöön liittyen. Kysymyksiin vastaamisen sijaan henkilökunta voi keskittyä ydinliiketoimintaan.

– North Shore DC on ylittänyt odotuksemme kaikin tavoin. Olemme iloisia ja myös hieman yllättyneitä siitä, että asiat voidaan tehdä näin sujuvasti. Nykyään nukumme yömme hyvin, Kjell Ljungqvist naurahtaa.

Pitkän aikavälin etuna on myös se, että North Shore DC:n kapasiteetti kasvaa jatkuvasti.

– Rakennamme jatkuvasti uusia ja laajempia palveluita, kehitämme esimerkiksi erilaisia mobiilisovelluksia. Yrittäjät haluavat nykyään olla kaiken informaation äärellä esimerkiksi kesämökiltä käsin. Paljon on tapahtunut viimeisen 30 vuoden aikana ja kehitys jatkuu nopeana myös tulevaisuudessa, sanoo Niclas Lundell.

 

Kysy lisätietoja:

William Lindén
CTO & Director of Sales
North Shore DC
+358 6 789 8220
william@nsdc.fi

Kjell Ljungqvist
CTO
DL Software Oy
+358 (0)207 701 701
kjell.ljungqvist@dlsoftware.com